Waarom waait de wind?
Gisterenavond stond ik buiten. Mijn sjaal wapperde in de wind en de grassprietjes bewogen allemaal dezelfde kant op.
Toen vroeg ik me ineens af: waarom waait de wind eigenlijk?
Als ik zoโn vraag heb, ga ik meestal naar ome Martijn. Die weet bijna altijd het antwoord.
Ome Martijn, waarom waait de wind?
Lucht stroomt van een hogedrukgebied naar een lagedrukgebied.
Wat is een hogedrukgebied?
Ome Martijn stuurde me een plaatje van Wikipedia.
Dat is een kaart met een H en een L erop. Daar snap ik helemaal niks van.
Ome Martijn moest lachen.
Okรฉ, dan leg ik het uit in egeltaal.
Stel je een groot meer voor, hoog in de bergen. En beneden ligt de zee. Water stroomt altijd van hoog naar laag. Van het meer naar de zee.
Ja, dat snap ik.
Nu doen we alsof het water eigenlijk lucht is. Op sommige plekken zit veel lucht op elkaar gepropt. Dat noemen we een hogedrukgebied. Op andere plekken zit minder lucht. Dat noemen we een lagedrukgebied.
En net zoals water vanzelf van hoog naar laag stroomt, wil lucht ook graag van een plek met veel lucht naar een plek met minder lucht. Dat stromen van lucht noemen we wind.
Hoe komt er dan zoveel lucht op รฉรฉn plek terecht?
Door de zon. De zon verwarmt de aarde, maar niet overal evenveel.
Warme lucht zet uit en stijgt op. Daardoor blijft er dicht bij de grond minder lucht over. Dat wordt een lagedrukgebied. Koude lucht is zwaarder en zakt naar beneden. Daardoor komt er juist meer lucht boven elkaar te zitten. Dat is een hogedrukgebied.
En dan wil die lucht weer naar de plek waar minder lucht is…
Precies. En dรกt voel jij als wind.
Wind is eigenlijk lucht die onderweg is. De zon maakt verschillen in warmte, daardoor ontstaan verschillen in luchtdruk, en daardoor gaat de lucht stromen.
๐ฌ๏ธ Weetjes over de wind
๐จ Wind is bewegende lucht
Wind ontstaat doordat lucht van een plek met veel luchtdruk naar een plek met minder luchtdruk stroomt.
โ๏ธ De zon zet alles in beweging
De zon verwarmt de aarde niet overal evenveel. Daardoor ontstaan verschillen in temperatuur en luchtdruk.
๐ Warme lucht stijgt op
Als lucht warm wordt, zet ze uit en stijgt ze omhoog. Daardoor blijft er bij de grond minder lucht over.
โ๏ธ Koude lucht zakt omlaag
Koude lucht is zwaarder dan warme lucht. Ze zakt naar beneden en zorgt daar voor hogere luchtdruk.
๐ Lucht stroomt een beetje als water
Net zoals water van hoog naar laag stroomt, stroomt lucht van hoge druk naar lage druk.
๐ Wind kan zacht of heel sterk zijn
Een briesje voel je bijna niet, maar een storm kan takken afbreken en zelfs bomen omverblazen.
๐ฆ Prikkel onthoudt:
Wind is eigenlijk lucht die onderweg is. De zon maakt verschillen in warmte, daardoor ontstaan verschillen in luchtdruk, en daardoor gaat de lucht stromen.

Geef een reactie